Word Wakker Wereld

'Medicijnen helpen niet tegen verkoudheid'

Je hebt vast een mening. Reageer op berichten of maak er zelf één.

'Medicijnen helpen niet tegen verkoudheid'

Berichtdoor whibbit » ma jun 04, 2012 11:40 am

UTRECHT - Medicijnen werken niet tot nauwelijks tegen neus- en bijholteklachten, ofwel een flinke verkoudheid. Hoewel huisartsen regelmatig antibiotica en een ontstekingsremmende neusspray voorschrijven voor mensen die hier last van hebben, gaan de klachten niet sneller over. Het gemiddelde herstel is meestal binnen 10 tot 14 dagen, met of zonder pillen. Dat concludeert huisarts-in-opleiding Roderick Venekamp in zijn proefschrift. Hij promoveert op 7 juni aan de Universiteit Utrecht.
Bijna 60 procent van de huisartsen schreef tussen 2000 en 2009 antibiotica voor als patiënten klachten hadden aan neus en bijholten. Ongeveer 30 procent kreeg een neusspray voorgeschreven van de arts.

„Voor zover bekend zijn er geen medicijnen die de klachten sneller oplossen. Het enige wat verlichting kan bieden is een neusspray van de drogist en een paracetamol”, aldus Venekamp.

Dus....je betaald direkt of indirekt voor een duur "medicijn" wat niet eens het probleem kan oplossen, slechts de irritatieprikkel iets kan afnemen.
Dan kun je net zo goed een hamer op je teen laten vallen dan voel je je keel ook niet meer. :lol:
whibbit

Re: 'Medicijnen helpen niet tegen verkoudheid'

Berichtdoor gusteman » ma jun 04, 2012 12:48 pm

Persoonlijk verwondert het mij dat mensen zich een antibioticum of ontstekingsremmend medicijn laten voorschrijven door een geneesheer.

Een antibioticum werkt enkel tegen een virale besmetting, niet bij bacteriële besmettingen. Dit staat zelfs duidelijk vermeld op elke bijsluiter.

Daarnaast vind ik trouwens dat al die geneesheren die antibiotica hebben voorgeschreven voor een bacteriële besmetting onmiddellijk uit hun ambt horen te worden ontzet, zonder pardon.
Want dit toont overduidelijk aan dat zij TOTAAL geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn.

Verder kan ik iedereen aanraden, bij verkoudheid, dit gewoon "uit te zieken". Het zal alleen maar de lichaamseigen weerstand verhogen en beschermen tegen zwaardere verkoudheden.
Fysiologisch water opsnuiven is de beste remedie tegen ontstekingen van de neus- en sinusholtes. In het begin misschien een wat minder aangenaam gevoel, maar het werkt perfect en je hebt het voor een prikje.
De UBUNTU filosofie: "het geloof in een universeel gedeeld verbond dat de gehele mensheid verbindt" - UBUNTU op je Laptop / PC

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor frank1964 » ma jun 04, 2012 1:04 pm

Hoi Gus, een kleine verbetering over jouw tekst. Antibiotica help alleen tegen bacterieele aandoeningen, niet tegen virale. Je draait het precies om. denk dat het een kleine slip of the mind is.
frank1964

Berichtdoor Connie » ma jun 04, 2012 1:13 pm

Een lekker stoombadje met mint, hete kop thee met honing...en kippensoep, dat is overal goed voor :)
Ween niet, wees niet verontwaardigd. Begrijp!

Baruch Spinoza.
Connie

Berichtdoor Asherah » ma jun 04, 2012 3:23 pm

Precies Connie, doe ik ook altijd. Een verkoudheid duurt meestal 7 dagen en als je naar de dokter gaat een week ;)
Asherah

Berichtdoor gusteman » ma jun 04, 2012 3:24 pm

frank1964 schreef: Je draait het precies om. denk dat het een kleine slip of the mind is.

Haha, goed opgemerkt frank.
Ja, nu ik het zelf zo eens lees klinkt het behoorlijk stom :lol: :oops:
Denk dat ik vandaag maar eens wat vroeger in bed kruip, heb de vorige nacht geen oog dicht gedaan.
Heb een oplossing proberen te vinden voor de aansluiting van de iPod van mijn echtgenote op de PC.
Maar die draait onder Ubuntu, en niet alle iPods werken met Ubuntu.
Voor ik er erg in had was het al kwart over vijf, en het wekkertje staat op zes.
Dus kom ik inderdaad wat slaap te kort, en dat laat zich duidelijk zien :mrgreen:
De UBUNTU filosofie: "het geloof in een universeel gedeeld verbond dat de gehele mensheid verbindt" - UBUNTU op je Laptop / PC

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor frank1964 » ma jun 04, 2012 7:03 pm

Nou Gus, als het bij jou net zulk lelijk weer is als hier, is het m.i totaal geen straf om vroeg naar bed te gaan. Wordt vroeg donker, dus dat slapen gaat vast lukken :)
wat gaat daar soms een hoop tijd inzitten in die dingen he, ik heb er vaak het geduld niet voor moet ik eerlijk zeggen.
frank1964

Berichtdoor IrishDreamer » ma jun 04, 2012 7:05 pm

Hier is het prachtig weer.... :mrgreen:
You can educate the ignorant, but you can't fix stupid!
The less you know, the more you believe.
IrishDreamer

Berichtdoor gusteman » ma jun 04, 2012 7:08 pm

Wel Marc, dat vind ik nou eens leuk voor jou zie.
Meestal gaat het net omgekeerd, en hebben wij hier zomerse zon en jullie wolken.
Dan mag het ook al eens andersom zijn, niet?
Geniet maar van het zonnetje, we komen die binnenkort terug halen. :lol:

Afbeelding
gusteman

Keer terug naar Gezondheid