Word Wakker Wereld

Aardbeiensmaak’ bestaat uit 50 verschillende chemicaliën

Je hebt vast een mening. Reageer op berichten of maak er zelf één.

Aardbeiensmaak’ bestaat uit 50 verschillende chemicaliën

Berichtdoor Hilda;) » do jul 19, 2012 3:58 pm

Wat gaat er in het nabootsen van de smaak aardbei? Nou, in plaats van gewoon echte aardbei te gebruiken hebben voedselproducenten besloten om te kiezen voor een veel goedkopere (en giftige) methode in het creëren van wat wij kennen als ‘aardbeiensmaak’. Het chemische brouwsel bestaat uit 50 verschillende chemische ingrediënten, waarvan een groot deel een bedreiging voor je gezondheid zou kunnen vormen.

Bewerkte voedingsmiddelen, en zelfs veel voedingsmiddelen die naarvoor geschoven worden als ‘gezond’, bevatten vaak deze synthetische aardbeiensmaak (onder vele anderen). In de keuze om geld te besparen met flagrante minachting voor de volksgezondheid, bestaan de zeer complexe chemische formules uit een lange lijst stoffen waaronder amylacetaat, benzylisobutyraat en fenethyl alcohol. En dit is nog maar één ‘smaak’ die gebruikt wordt in de voedselvoorziening.

Ander ‘voedsel’ zoals de chicken McNuggets van McDonalds volgen een gelijkaardige trend, waarbij het ‘vlees’ van de nuggets alleen al bestaat uit 7 verschillende ingrediënten, waarvan vele met hun eigen ‘sub-ingrediënten’. Hoewel de lijst vrij uitgebreid is, zijn enkele van de meest betrokken ingrediënten die het ‘vlees’ in de nuggets in opspraak brengen autolise gistextract en dimethylpolysiloxaan.

Autolise gist is gelijkaardig aan MSG, een kunstmatige zoetstof die ravage aanricht op je gezondheid. Anderzijds is dimethylpolysiloxaan in feite een soort silicone, hetzelfde ingrediënt dat gebruikt wordt in borstimplantaten en in dom plamuur. Verbazingwekkend genoeg is dimethylpolysiloxaan zelfs afgeschreven als borstimplantaat vulsel wegens ernstige veiligheidsbelangen. Inderdaad, het ingrediënt is zo gevaarlijk dat zijn gebruik ervan in borstimplantaat productie werd stopgezet. Ondertussen is deze voedselgruwel specifiek op de markt voor kinderen. :shock: :evil:
Het is belangrijk om altijd de ingrediëntenlijst van het product dat je koopt bij je lokale supermarkt na te kijken. Denk eraan om altijd op zoek te gaan naar een hoge kwaliteit van biologische producten, bij voorkeur van een plaatstelijke bron of een boerenmarkt. Hoewel er een groot aantal toxische aroma’s bestaan die een aanslag zijn op de gezondheid, is het mogelijk om dergelijke verontreinigingen te voorkomen.

bron: http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1714&l=NL
Before you can break out of prison, you must realize that you are locked up.
Afbeelding Word Wakker Wereld, Help ook mee!
Hilda;)

Re: Aardbeiensmaak’ bestaat uit 50 verschillende chemicaliën

Berichtdoor gusteman » do jul 19, 2012 4:21 pm

WijWordenWakker.Org schreef:Inderdaad, het ingrediënt is zo gevaarlijk dat zijn gebruik ervan in borstimplantaat productie werd stopgezet. Ondertussen is deze voedselgruwel specifiek op de markt voor kinderen.

Nu ben ik zelf geen chemicus van opleiding, maar over dat Polydimethylsiloxaan (PDMS) zegt Wikipedia het volgende
Polydimethylsiloxaan schreef:Polydimethylsiloxaan (PDMS) (CAS-nummer 63148-62-9) is een vaakgebruikt anorganisch polymeer dat silicium bevat. Het is een heldere, kleurloze, viskeuze vloeistof, vrijwel onoplosbaar in water. De polymeerketens bestaan uit opeenvolgende eenheden met de formule -(CH3)2SiO- en zijn aan de uiteinden gestabiliseerd met trimethylsiloxy-eenheden met de formule -(CH3)3SiO.

Het is een inerte, ongevaarlijke, niet ontvlambare stof. Het wordt aan veel voedingsmiddelen toegevoegd als antischuimmiddel, m.n. aan confituren, marmelade (jam), fruit- en groentenconserven, vruchtensappen, soepen en (frituur)vetten. Het is in de Europese Unie toegelaten onder het E-nummer E900. De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) is 1,5 mg/kg lichaamsgewicht.

Zou het kunnen dat WijWordenWakker nog niet echt wakker is, en er sprake is van een foute interpretatie van gegevens?
Een viskeuze vloeistof die niet oplosbaar is in water kan ook niet door het lichaam worden opgenomen, en kan dus onmogelijk een gevaar vormen voor het lichaam.
De UBUNTU filosofie: "het geloof in een universeel gedeeld verbond dat de gehele mensheid verbindt" - UBUNTU op je Laptop / PC

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor Hilda;) » do jul 19, 2012 10:20 pm

Net ff wat info opgezocht over E 900 :ugeek:

E 900 Dimethylpolysiloxaan (Siliconenolie) Rood Echt Vermijden
Bron: http://www.uitdaging.net/gezond/E-nummers.html

Veel E-nummer spelen Russische roulette met Uw gezondheid

Vroeger lette ik niet op de aanwezigheid van e-nummers in mijn eten of drinken. Zoals de meeste mensen ging ik er blindelings van uit dat alles in de supermarkt streng gekeurd is en dus veilig om te consumeren. Inmiddels weet ik wel beter, ze stoppen de meest giftige stoffen in eten en als je daar onderzoek naar doet val je van de ene verbazing in de andere. Heel veel kinderen en volwassenen lijden aan een vorm van voedselallergie en daarin spelen e-nummers een belangrijke rol. De risico's voor uw gezondheid van veel van deze "goedgekeurde" e-nummers kan ingrijpend zijn. Zo blijkt uit studies dat veel e-nummers uit stoffen zijn opgebouwd die bij dierproeven kanker veroorzaakt. Opvallend vaak veroorzaken e-nummers problemen aan ons voortplantingsorgaan, je zou er bijna een complot achter zoeken.

Schokkend is vooral dat wij in Nederland e-nummers consumeren die in andere landen verboden zijn omdat onderzoek aantoonde dat deze stoffen een gevaar voor de gezondheid opleveren.

Wanneer je Google een zoekopdracht geeft naar e-nummers kom je vrijwel alleen maar Internet sites tegen die u geruststellen dat alle in gebruik zijnde e-nummers absoluut veilig zijn. Dat doet mij dan denken aan een auto verkoper die alleen maar roept hoe geweldig de auto is waar u in geïnteresseerd bent. Vraag je: "wat zijn nu de negatieven kanten van deze auto?", dan is de kans groot dat hij dit niet weet of zelfs beweerd dat die er niet zijn. Ik heb geleerd dat wanneer een product alleen maar positief wordt aangeprezen, er een ader onder het gras zit. Wanneer je duizenden stoffen aan onze voedselketen toevoegt die helemaal niet thuis horen in dat eten, dan kan dat simpelweg nooit alleen maar positief zijn, dan moeten er ook nadelen aan kleven.

Gelukkig zijn er mensen die bestaande onderzoeken naar de stoffen die we als e-nummers in ons voedsel vinden nauwkeurig bestuderen. Dan blijkt er een heel andere kant te zitten aan het gebruik van deze stoffen, dan blijkt dat er zelfs grote risico's voor uw gezondheid bestaan.

Zijn ze nu echt knettergek?
Wanneer je ontdekt waar sommige e-nummers voor staan valt je mond open. De meest idiote stoffen stoppen ze in ons voedsel, ze lijken wel krankzinnig omdat je werkelijk niet snapt hoe ze het verzinnen. Neem nu bijvoorbeeld e-nummer 385, je komt het in elke pot mayonaise tegen (alleen biologische is er vrij van). We raadplegen het boekje "wat zit er in uw eten":

E-385 = Calciumdinatrium-ethyleendiaminetetra-acetaat
Is gevaarlijk voor kinderen en wordt in veel voedingsmiddelen gebruikt.Voedingszuur en syntetische remmer om metaalhoudende moleculen in te kapselen. De stof wordt in veel voedingsmiddelen gebruikt (vinaigretta, mayonaise, groenten en bevroren schaaldieren of schaaldieren in blik). In de medische wereld wordt het gebruikt om vergifigingen met zware metalen te behandelen. Het wordt ook aan sommige wasmiddelen toegevoegd.
Risico's: overgeven, diarree, buikkrampen, verstoring bloedstolling, bloed in de urine. Bij proefdieren heeft EDTA het cellulaire metabolisme aangestast, met beschadiging van de chromosomen tot gevolg. Dit additatief is bijzonder gevaarlijk. terwijl het veel gebruikt en dus ook geconsumeerd wordt. Onderzoeken naar dit additatief lopen. Het is in Australië verboden.

Pasgeleden had mijn vrouw wat kookroom nodig, we zoxhten in het e-nummer boekje de toegevoegde E-460 op.
E-460 = Microkristalijnecellulose
Verdikkingsmiddel, vulmiddel en hulpmiddel voor additatieven. Dit is een wit poeder dat vrijkomt bij de productie van katoen.. Het wordt ook gebruikt in lak en vernis, bij de productie van rubber en bij de behandeling van lakens en stoffen. Sinds 1961 hebben twee wetenschappers dii additatief aangemerkt en aangemeld als kankerverwekkend, maar het is nog altijd toegestaan.

Ik zie het helemaal voor me, je produceert katoen en een wit goedje dat na productie overblijft (lees: afval dus) verkoop je als verdikkingsmiddel voor levensmiddelen, Scheelt je weer kostbaar afvoeren/verwerken van je rotzooi, zo brengt het nog wat op ook. Krankzinnig? Natuurlijk, maar het wordt continue gedaan, leest u maar eens mijn artikel over Sodium Fluoride, restafval dat vrijkomt bij de productie van aluminium, ze stoppen het in uw tandpasta en maken u wijs dat het goed voor uw tanden is.

Zo vindt u bijvoorbeeld houtzaagsel in voedsel om het vezelgehalte te verhogen of broodverbeteraar waar een stof gemaakt uit varkenshaar in zit verwerkt.

De meest gevaarlijke e-nummers zijn zondermeer E-621 (smaakversterker MSG) en E-951 (Aspartaam). Op EQgen komen hier ook artikelen over, maar voor nu verwijs ik u naar http://www.aspartaam.nl (over Aspartaam) en http://www.smaakversterkers.eu (MSG).

Niet doen als het even kan
U kunt het beste zoveel mogelijk producten vermijden die e-nummers bevatten, want de meeste zijn slecht voor uw gezondheid. Ik kies bewust voor biologisch.

Het zeer handzame gidsje "Wat zit er in uw eten?" is hier te bestellen. Zeker de moeite waard, want bij elk e-nummer krijgt u uitgebreide informatie over de samenstelling en de risico's. Hieronder een beknopte uitgave waaruit u kunt opmaken welke e-nummer te vertrouwen (groen) zijn en welke niet (rood).

E 633 Calciuminosinaat Rood Echt Vermijden
E 634 Calcium-5'-Ribonucleotide Rood Echt Vermijden
E 635 Dinatrium-5'-Ribonucleotide Rood Echt Vermijden
E 636 Maltol Rood Echt Vermijden
E 637 Ethylmaltol Rood Echt Vermijden
E 650 Zinkacetaat Oranje
E 900 Dimethylpolysiloxaan (Siliconenolie) Rood Echt Vermijden
E 900 Siliconenolie (Dimethylpolysiloxaan) Rood Echt Vermijden
E 901 Bijenwas wit Groen
E 902 Candelillawas Groen
E 903 Carnaubawas Groen
E 904 Schellak Oranje
E 905 Microkristallijne Was Rood Echt Vermijden
E 907 Microkristalleine Was Oranje
E 912 Ester van Montaanzuur Rood

Bron: http://www.eqgen.nl/gezondheid_enummers.html

Ik heb maar ff n greep genomen uit t lijstje want die is natuurlijk veel langer,
én ik heb zelf n geheugensteuntje E-nummers waaier voor in de handtas van Medica Natura,
óók daarop staat E 900 in t rood met de klachten; Krampen, Hartkloppingen en Hoofdpijn.

Lijkt me toch niet écht goed voor je gezondheid lief Guuske ;)
Hilda;)

Berichtdoor gusteman » vr jul 20, 2012 8:28 am

Bedankt voor de info, beste Hilda.
Je weet dat ik de (onhebbelijke) gewoonte heb om een onderwerp altijd vanuit zoveel mogelijk verschillende invalshoeken te bekijken.
En wanneer je, zoals in dit geval, in een situatie komt waar de ene bron zegt dat het ongevaarlijk is, en de andere zegt dat het juist heel erg gevaarlijk is, dan ligt de waarheid meestal ergens tussenin, in die fameuze "grijze zone".

Nu is voorkomen nog altijd beter dan genezen, dus doe je er beter aan om voorzichtig om te springen met dergelijke producten.
Maar mijn nieuwsgierigheid is nu wel heel erg geprikkeld door deze zwart/wit situatie.

Dus ga ik nog wat dieper graven, op zoek naar "neutrale" bronnen die geen bindingen hebben, noch met de industrie, noch met "gezondheidsfreaks", en ik kom hier nog wel eens op terug 8-)
De UBUNTU filosofie: "het geloof in een universeel gedeeld verbond dat de gehele mensheid verbindt" - UBUNTU op je Laptop / PC

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor Hilda;) » vr jul 20, 2012 10:18 am

Harstikke goed Gus :D
Ben erg benieuwd naar de uitkomst ;)
Hilda;)

Berichtdoor gusteman » za jul 21, 2012 1:41 pm

Dit is best wel verwarrend hoor.
Van de tientallen websites welke ik heb doorsnuffeld (ik geef er enkele hier mee) vind ik er, naast diegene welke Hilda had aangegeven, maar één waar er klaar en duidelijk wordt op gewezen dat E900 schadelijk is.

Rest natuurlijk de vraag: wie heeft het bij het rechte eind? Of ook: op welke manier, aan de hand van welke argumenten, wordt besloten of een ingrediënt al dan niet gevaarlijk is voor de consument?

Zelf ben ik er nog niet volledig uit, en zoals altijd zal de waarheid wel ergens tussenin liggen, en wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze geschonken wordt.

Tot nader orde houd ik het dan maar bij de opmerking in de laatste quote:
onvoldoende gegevens over mogelijke schadelijkheid.
Waarbij ik me echter wel de vraag stel: wanneer een consumentenorganisatie er niet in slaagt om voldoende gegevens op de kop te tikken, hoe komen dan die anderen aan gegevens waaruit ZIJ WEL kunnen besluiten dat het om een gevaarlijk additief gaat?!? :o

Het toont dus nog maar eens aan dat je niet zomaar klakkeloos alles mag geloven wat je te lezen krijgt.

Goed geweten schreef:Geen quotering naar risico's toe

Food-Info.net schreef:E900 : Dimethylpolysiloxaan

Herkomst:
Synthetisch polymeer.

Functie en eigenschappen:
Wordt gebruikt als anti-schuimmiddel en om vet te beschermen tegen zuurstof.

Producten:
Industrieel frituurvet, vruchtensappen, soepen

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
Tot 1,5 mg/kg lichaamsgewicht

Bijwerkingen :
Geen bekend.

Dieetbeperkingen :
Geen. E900 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.

Exploreenumbers.co schreef:geen quotering naar risico's toe

Vindal.jouwweb.nl schreef:E900 – Zeer gevaarlijk
Dimethylpolysiloxaan, schuimonderdrukker en hulpmiddelen voor glansmiddel, wordt veel gebruikt in jam, wijn, vruchtensappen, melkpoeder, suiker, olie, likeuren, dit additief is gemaakt uit siliconen welke ook voor borstimplantaten worden gebruikt, dit additief kan sporen van asbest en formaldehyde (E240) bevatten, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: nier-lever-zenuwstelselaandoeningen, allergieën, kankerverwekkend.

Halalaudit.nl schreef:Halal Audit geeft geen risico's verbonden aan E900, het is perfect Halal

Voedingscentrum.nl schreef: E900 Dimethylpolysiloxaan
Synthetisch antischuimmiddel of vochtverdrijver.
Waar zit het in?
Frisdranken
Frituurvet
Gezondheidsrisico's

Alle E-nummers zijn door de overheid gecontroleerd en veilig bevonden. Een E-nummer biedt de garantie dat je er niet te veel van binnenkrijgt. Daarmee wordt rekening gehouden bij de productie van voedingsmiddelen die E-nummers bevatten.

Sommige mensen moeten de volgende E-nummers mijden:

Mensen met PKU, dit is een specifieke aangeboren stofwisselingsziekte. De patiënten kunnen een aminozuur, fenylalnine, niet metaboliseren: aspartaam (E951)
Mensen met overgevoeligheidsreacties als astma en anafylaxie: zwaveldioxide (E220) en kaliumbisulfiet (E228)

Zoetstoffen hebben ook een E-nummer. Ze zijn veilig zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname ( ADI) blijft. Deze hoeveelheden zijn uit voorzorg opgesteld. Bij een normaal consumptiepatroon blijft de hoeveelheid zoetstoffen ruimschoots onder de ADI. Alleen jonge kinderen bereiken deze relatief snel als het gaat om cyclamaat (E952) en polyolen.

Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen natuurlijke of chemisch nagemaakte stoffen. Ze zijn dus beiden even veilig.

Consumentenbond.nl schreef:Opmerkingen: Geen dieetbeperkingen. E900 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.

PDF TestAankoop schreef:Test Aankoop (België) consumentenorganisatie geeft in een PDF de volgende opmerking mee rond E900:
Twijfelachtig: onvoldoende gegevens over mogelijke schadelijkheid.

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor whibbit » za jul 21, 2012 9:48 pm

zelf je aardbeien plukken in je tuin en platstampen tot sjam lijkt mij iig veel gezonder :lol:
whibbit

Berichtdoor Matthijs » za jul 21, 2012 9:50 pm

@Gusteman
Man, je hebt er zolangzaamaan een dagtaak aan :D
Geweldig, zoals jij alles uitzoekt. De meeste mensen nemen alles wat er gezegt (lees: geschreven) wordt, klakkeloos aan.... ;)
"In de tijd die komt, zal er drama zijn. Bemoedig je, raak niet betrokken in de lagere trilling van rechtvaardiging, van wraak, van gevoelens. Zend naar alle wezens je licht en je liefde. Oordeel nooit"
Matthijs

Berichtdoor IrishDreamer » zo jul 22, 2012 10:37 am

Hier nog een interessant stukje in TROS RADAR over E-nummers van Februari dit jaar....

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1944/e-nummers/

Chemisch bewerkte houtsnippers in je "gezonde" blue band vezelrijk brood .... :shock: :shock:
You can educate the ignorant, but you can't fix stupid!
The less you know, the more you believe.
IrishDreamer

Berichtdoor IrishDreamer » zo jul 22, 2012 10:41 am

En hier nog een beetje meer informatie over e-nummers in zijn algemeenheid en welke effecten deze op je lichaam zouden kunnen hebben:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... mmers.html
You can educate the ignorant, but you can't fix stupid!
The less you know, the more you believe.
IrishDreamer

Volgende

Keer terug naar Gezondheid