Word Wakker Wereld

Wie is Gusteman?

"Regels" hebben we niet, die zijn er al genoeg. Het enige wat we vragen is respect voor de mening van een ander.

Re: Wie is Gusteman?

Berichtdoor gusteman » ma apr 30, 2012 8:24 am

Hoi tonnie,
een echte oorlog heb ik, gelukkig voor mezelf, niet meegemaakt.
Ik heb wel korte opdrachten uitgevoerd in Servië en Kosovo en daar de verschrikkingen van oorlog kunnen vaststellen.
Wat ik wel heb meegemaakt: tijdens een opdracht in Afrika moesten wij een opdracht uitvoeren in een afgelegen gebied waar, volgens de inlichtingendiensten, de toestand "all clear" was, dus volledig veilig.
Wij waren met acht militairen, 4 paracommando's en 4 gewone techniekers, uitgezonden om in een buitenverblijf voor diplomaten materiaal en documenten op te halen.
Toen wij daar pas waren aangekomen werden wij beschoten. In het daarop volgende gevecht zijn vier rebellen omgekomen toen de paracommando's hen hebben aangevallen met granaten. Ik ben er honderd procent van overtuigd dat geen van die vier mensen door mijn hand is gestorven, maar je weet dat dus nooit met zekerheid. Ik heb de lichamen gezien, waarbij één der vier, mat zware buikwonden, nog enkele minuten heeft geleefd. Ik herinner mij vooral de haat in de ogen van die man, alhoewel ik hem nog nooit had gezien en hij mij niet. Wij zijn er zelf allemaal zonder verwondingen van af gekomen, maar die beelden blijven effectief je leven beïnvloeden.
Enerzijds heeft dat mijn wantrouwen ten overstaan van machtsapparaten nog vergroot, maar vreemd genoeg heeft het ook mijn standpunt versterkt dat ik vind dat een leger voor elke natie een noodzakelijk kwaad is. Een middel om het land te verdedigen tegen die mensen die vinden dat zij anderen met wapengeweld hun wil kunnen opleggen. Want ik ben er zeker van dat, moesten wij niet over wapens hebben beschikt, ik dit nu niet zou kunnen vertellen.

Maar nu je vraag of ik bang ben voor sociale onlusten.
Neen, voor onlusten ben ik niet bang. Ik ben wel ongerust over wat zoiets zou kunnen als nadelige impact hebben op de toekomst van mijn kinderen, en ik doe mijn best om hen aan te leren dat de dialoog altijd moet voorrang krijgen op elke andere manier om meningsverschillen op te lossen.
Ook leer ik hen dat je slechts kan werken met de middelen waarover je beschikt. Als je weinig kennis hebt, dan heb je ook weinig inzicht, en minder mogelijkheden om in te zien wat er werkelijk fout loopt. En ben je ook slecht voorbereid om je standpunten te verdedigen, of anderen te helpen om oplossingen te vinden.

En je vraag hoe ik in het leven sta?
Ik heb persoonlijk kunnen ervaren dat een mens bestaat uit een ziel en een lichaam. Waarbij dat lichaam een tijdelijk verblijf is voor die ziel.
Het echte leven is dus dat van de ziel, die niet ophoudt te bestaan op het ogenblik dat het lichaam afsterft.
Dus waardeer ik het leven voor honderd procent, en leer ik ook mijn kinderen om dat te waarderen. Waarbij ik hen ook leer dat het lichaam niet belangrijk is, maar wel de geest.
Kijk naar een man als Stephen Hawking: een volledig misvormd lichaam, maar wat een geest zit er in dat lichaam.
Dit toont voor mij dat religies, zoals de Katholieke leer, waar overdreven belang wordt gehecht aan een lichaam, het volledig fout hebben. Niet het lichaam is gemaakt naar het evenbeeld van God, maar wel de geest. Maar dit terzijde.
Angst om te sterven heb ik allerminst, maar wel zie ik er tegen op dat mijn aardse leven zou kunnen eindigen in een slepende, pijnlijke ziekte.

Ik hoop dat dit zo ongeveer een antwoord geeft aan je vraag.
Als je nog meer verduidelijking wil, stel gerust je vragen hoor :D
De UBUNTU filosofie: "het geloof in een universeel gedeeld verbond dat de gehele mensheid verbindt" - UBUNTU op je Laptop / PC

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor Matthijs » ma apr 30, 2012 11:59 am

Ik ben er honderd procent van overtuigd..........., maar je weet dat dus nooit met zekerheid.

;) dus 99% ?? ;)
"In de tijd die komt, zal er drama zijn. Bemoedig je, raak niet betrokken in de lagere trilling van rechtvaardiging, van wraak, van gevoelens. Zend naar alle wezens je licht en je liefde. Oordeel nooit"
Matthijs

Berichtdoor gusteman » ma apr 30, 2012 12:12 pm

Matthijs schreef:dus 99% ??

Neen, 100% overtuigd.

Net zoals mensen er 100% van overtuigd zijn dat God bestaat.
Weten zullen ze pas eens ze er werkelijk oog in oog mee staan.

Het was goed geprobeerd, dat wel, maar net iets te kort door de bocht: overtuigd zijn en weten zijn twee verschillende begrippen.
Maar ik herken dat wel, de meeste mensen hebben het nogal moeilijk om de werkelijke betekenis van veel begrippen echt te begrijpen.
De correcte toepassing ervan is zelfs meestal rampzalig te noemen.
De UBUNTU filosofie: "het geloof in een universeel gedeeld verbond dat de gehele mensheid verbindt" - UBUNTU op je Laptop / PC

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor tonnie » ma apr 30, 2012 8:30 pm

hoi gusteman ik ben zo blij met je reactie en het is voor mijn ook duidelijk wie je ben wat ik er van vind is dat je erg duidelijk ben in
wie je bent .En om eerlijk te zijn zoals je je zelf beschrijft had ik je ook zo wel gezien.Hoe jij in het leven staat en hoe je denkt en hoe waakzaam je bent over je kinderen en toekomst neem ik mijn petje er voor af.
En net wat ik dacht dus je heb wat gezien in afrika ja dat beeldt blijf bij je.En nu snap ik ook dat je geen angst heb voor het leven .
Maar wel de toekomst van je kinderen en dat begrijp ik volkomen want dat heb ik ook .Ik wil je echt bedanken wat je mijn verteld heb .
Dat waardeer ik echt en ook hoe jij gelooft. bedankt gusteman ;)
Ook al loop je nog zo snel DE WAARHEID achterhaalt je wel.
tonnie

Berichtdoor gusteman » ma jul 16, 2012 1:34 am

Ik ben mij ervan bewust dat ik dit al veel langer had beloofd, maar nu is het er eindelijk toch van gekomen.

Voor al diegenen die wilden weten hoe die gusteman er nou eigenlijk uit ziet heb ik een plaatje gekozen waar je niet alleen de man achter "gusteman" ziet (de papa), maar meteen ook de ECHTE Gust, mijn jongste spruit.

De eerlijkheid gebiedt mij om er bij te vermelden dat deze foto al bijna een jaar oud is, maar op mijn leeftijd (en ook die van Gustje) is dat niet echt belangrijk 8-)

Afbeelding

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor frank1964 » ma jul 16, 2012 6:15 am

Wat een mooie, maar ook informatieve ;) foto. Respect dat je hem plaatst hoor. Op de een of andere manier had ik eigenlijk al een beetje een beeld en dat blijkt aardig te kloppen met de foto. Wel grappig.
Mooi manneke, wat zal je daar trots op zijn! :D De mijne zijn reeds groot, maar kan me nog goed herinneren dat ze deze leeftijd hadden. Geniet ervan!
frank1964

Berichtdoor IrishDreamer » ma jul 16, 2012 9:12 am

Heh eindelijk een beeld van Gus .... :-)
Dan weet ik nu eindelijk ook eens hoe je eruit ziet .... ^^
En wat een mooi kereltje inderdaad,ze zijn groot voordat je er erg in hebt...

Gr.Marc ...
You can educate the ignorant, but you can't fix stupid!
The less you know, the more you believe.
IrishDreamer

Berichtdoor Hilda;) » ma jul 16, 2012 10:56 am

En wat n prachtig spruitje de échte Gust :D ;)
Before you can break out of prison, you must realize that you are locked up.
Afbeelding Word Wakker Wereld, Help ook mee!
Hilda;)

Berichtdoor gusteman » vr aug 03, 2012 1:25 pm

En hier, voor al diegenen die waarde hechten aan de "gevoelskant" van hun medemens, een foto uit 1986.
Gusteman als frontman (zanger/gitarist) van een New Wave bandje wat het slechts twee jaren heeft uitgezongen, maar waar ik me helemaal heb kunnen in uitleven.
Daarna heb ik nog in diverse andere bandjes gespeeld, daar draag ik misschien ook nog wel eens foto's van aan.
Maar dit waren mijn eerste echte stappen op een podium.
Anekdote: ik bespeel daar een gitaar welke ik had laten bouwen door een gitaarbouwer (Arthur Van Damme) naar het model van de beroemde Gibson Les Paul. Arthur had wat problemen ondervonden met de vernis voor de eindafwerking, en daardoor kwam het dat ik mijn gitaar in handen kreeg tien minuten voor ik het podium op moest.
Gelukkig was ze goed gestemd en kon ik me voluit laten gaan. Zo was ze meteen volledig "in gespeeld" :D

Afbeelding

Afbeelding
gusteman

Berichtdoor IrishDreamer » vr aug 03, 2012 2:19 pm

Hahaha gave foto en een leuk verhaal erbij! 8-) 8-)
Speel zelf ook gitaar Gus,akoestisch gitaar dan wel enne ik kan geen NOOT zingen helaas.... :shock: ;)
You can educate the ignorant, but you can't fix stupid!
The less you know, the more you believe.
IrishDreamer

VorigeVolgende

Keer terug naar Maatschappij